Mina två första år...

Fortsättning...

Nov 1968- maj 1969

I november 1968 blev jag omhändertagen av de sociala myndigheterna. Daghemmet jag hade plats på hade som sagt larmat myndigheterna eftersom det med stor sannolikhet var så att jag for illa på något sätt.
Jag blev hämtad på dagiset av diverse spritpåverkade personer och på den tiden var det kanske inte så noga vem man lämnade ut barnen till, ibland kunde det även hända att jag inte blev hämtad alls.

Min mamma hade ju allvarliga drog & alkoholproblem hon var på inget sätt kapabel att ta hand om mig, även om hennes vision var att lyckas med det så gick det ju inget vidare. Efter omhändertagandet blev jag placerad på ett barnhem där ”förvarades” jag i ca. 6 månader dvs. till maj 1969  min mamma var under den tiden fast i sitt  missbruk av alkohol/droger hon levde inte på något sätt ett hälsosamt liv, hon hade dessutom tidigare blivit av med sitt arbete samt då även sin tjänstebostad.



Maj 1969-september 1969
Min mamma fick tillbaka mig i sin vård, hon hade lyckats få kontrakt på en lägenhet i Göteborg och flyttat dit med en man, vi kan kalla den mannen för  DB.

DB var inget bra sällskap för min mamma, han var troligen inte en bra "fadersgestalt" heller.
Han hade ett gediget brottsregister, hade under de senaste 5 åren blivit dömd och straffad för otukt, grovt narkotikabrott, olovlig körning, olaga tvång etc. Han fanns med i diverse brottsregister sedan 1964 och hade ett par tre domar/år som han avtjänade inom sluten psykiatrisk vård på bland annat Sidjöns mentalsjukhus.

Redan här kan man klart ifrågasätta omdömet hos dem på barnavårdnämnden som tyckte att det var lämpligt att återigen placera en 1½ åring i den miljön!

I journalen från socialtjänsten kan man läsa följande:

”I maj månad fick fru J hem C från barnhemmet i Stockholm, och mor och dotter hade en underbar tid tillsammans, 24 juli placerade fru J  dottern C hos före detta fästmannen för en tids semestervistelse.”

Verkligheten:

Min mamma hade i samband när hon blev gripen för narkotikabrott i juli månad placerat mig hos bekanta till henne i Rönninge hos ett par som var bekanta till min mamma. (en fd. fästman och hans nya fästmö) huruvida vi verkligen hade haft en underbar tid tillsammans under de 2 månaderna som jag var hos henne innan hon blev gripen kan jag inte uttala mig om, men troligtvis var det långt ifrån så idylliskt som journalanteckningar vill påskina.
Min mamma blev som sagt gripen och i september föll domen, 2 års fängelse för grovt narkotikabrott som hon skulle avtjäna på Hinseberg. Men jag befann mig i tryggt förvar hos hennes bekanta utanför Stockholm, eller var det så tryggt egentligen? Nej, så klart inte...

Det ska jag berätta vidare om i nästa inlägg... fortsättning följer.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0