Den blomstertid nu kommer... med ängar av maskrosor...


Ny läsare? För att följa historien i kronologisk ordning med början när det började så starta nerifrån med första inlägget och gå upp.


Om andra nätverk:

Nu börjar sommaren om igen... för de flesta barn/ungdomar är detta en spännande årstid, (såvida man inte är pollenallergisk vill säga).
Den här tiden på året är den tid som förväntningar vibrerar i luften... vad ska hända, vilka betyg ska delas ut i skolorna... hur många studentflak ska välta i år osv... Sommarlovet hägrar  och för de flesta innebär det massa bra dagar med sol och bad, innan man vet ordet av så kommer hösten farande igen med nya förväntningar. Kommer det vara som vanligt är alla kvar kanske kommer det någon ny till klassen i höst osv...

Jag tänkte aldrig så långt under mina uppväxtår, jag hade lite annat att fundera på, och jag var garanterat den som alltid var ny när en ny termin startade.
Det var ju tyvärr så att det inte räckte med att bli omkringskickad till olika boendemiljöer, under skoltiden var det knappast någon idé att skapa någon djupare vänskap med någon för jag visste ju inte om jag skulle vara  kvar.

Vad innebär det för ett barn att ständigt byta skola och miljö?
Tyvärr är det ju en sådan sak som inte har tagits med i beräkningarna i barns omplaceringar. Otrygg uppväxt behöver inte betyda att man måste bryta fungerande nätverk, men det görs i det flesta fall, och det otrygga barnet blir otryggt i alla situationer.

Jag hade inte svårt att få vänner men jag hade inget intresse i att behålla dem.
Det fanns ju ingen större anledning. I vuxen ålder så har jag kämpat mer för att hålla kvar en upprättad kontakt med de vänner jag har.
Det är precis som jag skriver... jag får kämpa mer, det går  inte per automatik jag kan glömma bort att höra av mig inte tycka att det är viktigt att de hör av sig etc... jag vet ju var dem finns och de vet var jag finns, men den gamla känslan av att det kvittar finns hos mig och är ibland svår att mota undan.
Det som också är tråkigt är att jag inte har några nära vänner eller sådana som man brukar kalla för barndomsvänner,  sådana  som har funnits med sen skolåldern... Kanske har jag fel, men jag tror att många andra har det, men inte jag, hur skulle det gått till?

Utöver detta bytande av skolor så var det andra saker som man blev avbruten med, som t.ex. aktiviteter som hade med fritiden att göra och de kontakter man hade knutit där. Ett barns nätverk är ju inte endast knutet till den familj den är placerad hos, och det nätverket behöver också lyftas när det blir tal om omplacering för det är förkastligt att slita upp barn från de delar av nätverk som är fungerande, önskvärt vore att få ha behållt lite av mina fungerande delar i nätverken genom uppväxten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0